När fick ni sjukersättning?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

När fick ni sjukersättning?

Post by Cosmos »

Här på Viska 3.1 finns ju många med sjukersättning. Men hur gamla var ni när ni beviljades det? Själv var jag 45 år. Fast sex år senare började jag jobba men fick då behålla hela sjukersättningen iom min lön var så låg. Men jag jobbade alltmer och hade till slut en hel del i inkomster, har aldrig haft det så bra ställt. Men sedan fick jag en hjärtinfarkt med åtföljande depression och orkade inte längre utan blev bara försörjd av sjukersättningen enbart. Det var ödestiget visade det sig..
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by amandara »

För mig flyter det ihop när jag hade sjukskrivning och sen sjukersättning. Mådde inte så bra de åren och i minnet har jag ingen koll. Det är becksvart sörja. Men jag var sjukskriven 3 månader i taget i ett par år. Jag hade samma inkomst på sjukskrivning och sjukersättning så det gjorde ingen skillnad. Min fasta anställning i kommunen rök när jag fick permanent sjukersättning. Det var ändå ett jobb jag verkligen inte trivdes med men det var ändå tufft - det var på den tiden jag inget hellre ville än att jobba, men det fick jag inte. Rätt väg att gå sett i backspegeln. Jag var i riktigt dåligt psykiskt skick i 10 år. De bortkastade åren.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6894
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Hercules723 »

Tycker det är så satans orättvist med personer som har sjukersättning genom de gamla reglerna. De får tjäna 48k per år eller vad de nu är. Ja, jag gnäller om det precis som du och geta gnäller om utlåningar hela tiden.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Geta »

Jag fick hel sjukersättning, när jag var 42 år.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by amandara »

Jag vet inte vilket år jag fick permanent sjukersättning men det var där i skarven någonstans. Tror att jag får tjäna lite pengar.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Richard »

Jag började jobba på en fabrik efter gymnasiet, jag mådde inte bra, men trodde bara det var en normal depression även fast jag mått dåligt i hela gymnasiet. Jobbade i ca 4 år, sen fick jag gå när de drog ned på personalen. Men sista tiden jobbade jag mycket deltid, eftersom jag blev sämre, så jag var "vanligt" sjukskriven från jobbet. Men när det var slut var jag 24 år o fick aktivitetsersättning o fick arbetsträna ett år senare i en färgaffär, även det gjorde så att jag så småningom kollapsade, även om jag trivdes där.

Sen fram tills jag blev 31 eller 32 år fick jag gå lite kurser, utbildade mig till väktare, m.m, men till sist fick jag sjukersättning tills jag fyller 65 år.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Richard »

Hercules723 wrote: 07 Sep 2021, 15:12 Tycker det är så satans orättvist med personer som har sjukersättning genom de gamla reglerna. De får tjäna 48k per år eller vad de nu är. Ja, jag gnäller om det precis som du och geta gnäller om utlåningar hela tiden.
Så löjliga regler är det.

Jag vill ju studera på 25%, men det får jag inte. Då måste jag lägga hela sjukersättningen vilande, kan inte bara lägga 25% vid studier. Då måste jag ta CSN-lån o jag skulle gå back ekonomiskt. Men fick man sin ersättning före 2006 tror jag, så får man studera lite, eller jobba o tjäna lite.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6894
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Hercules723 »

Richard wrote: 07 Sep 2021, 15:22
Hercules723 wrote: 07 Sep 2021, 15:12 Tycker det är så satans orättvist med personer som har sjukersättning genom de gamla reglerna. De får tjäna 48k per år eller vad de nu är. Ja, jag gnäller om det precis som du och geta gnäller om utlåningar hela tiden.
Så löjliga regler är det.

Jag vill ju studera på 25%, men det får jag inte. Då måste jag lägga hela sjukersättningen vilande, kan inte bara lägga 25% vid studier. Då måste jag ta CSN-lån o jag skulle gå back ekonomiskt. Men fick man sin ersättning före 2006 tror jag, så får man studera lite, eller jobba o tjäna lite.
Ja, det är inte bara löjligt utan riktigt trist hur dom har fått till det. :cry:
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Fantasio »

Jag var 42 (skulle fylla 43) när jag fick hel sjukersättning, eller vad det heter. När jag blev panscho.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Richard »

Hercules723 wrote: 07 Sep 2021, 15:23
Richard wrote: 07 Sep 2021, 15:22
Hercules723 wrote: 07 Sep 2021, 15:12 Tycker det är så satans orättvist med personer som har sjukersättning genom de gamla reglerna. De får tjäna 48k per år eller vad de nu är. Ja, jag gnäller om det precis som du och geta gnäller om utlåningar hela tiden.
Så löjliga regler är det.

Jag vill ju studera på 25%, men det får jag inte. Då måste jag lägga hela sjukersättningen vilande, kan inte bara lägga 25% vid studier. Då måste jag ta CSN-lån o jag skulle gå back ekonomiskt. Men fick man sin ersättning före 2006 tror jag, så får man studera lite, eller jobba o tjäna lite.
Ja, det är inte bara löjligt utan riktigt trist hur dom har fått till det. :cry:
Ja visst!

De begränsar verkligen ens frihet. Jag fick reda på nu när jag kollade lite om studier o så, att man får enbart arbeta eller studera 12,5% med de nya reglerna, samt inte tjäna för mycket. Samtidigt läste jag nyligen om en musiker som blev av (o t.o.m fick betala tillbaka) sin sjukersättning, eftersom de ansåg honom tillräckligt frisk eftersom han kunde spela gitarr i ett band.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Geta »

Men man kan väl studera hur mycket som helst på egen hand, när man har sjukersättning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När fick ni sjukersättning?

Post by Klankedinken »

GE MIG MER PENGAR!!!!
Post Reply