Jag är ett A-barn

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Jag är ett A-barn

Post by Cosmos »

Möjligen har den psykiska sjukdomen gjort mig till en bättre människa, öppnare, känsligare för andras behov och samtidigt kunna stå upp för mig själv. Jag var odräglig som ung men med en urusel självkänsla. Men ärren i psyket, hjärnan och även hjärtat i bokstavlig betydelse, har gjort mig mycket svagare. Hade en hjärtinfarkt 2010 och den har försvagat mig. Epilepsi hade jag redan sedan förut. Den bröt ut i samband med min andra psykos.

Jag tror psykoser i första hand försämrar vår fysiska hälsa. Ett sådant angrepp är helt enkelt skadligt fysiskt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag är ett A-barn

Post by Geta »

Antipsykotikan förbättrar inte vår fysiska hälsa.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jag är ett A-barn

Post by Klankedinken »

Ibland tänker jag att känslan uppstår när förändring sker, när du vågar ta steget..
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Jag är ett A-barn

Post by Cosmos »

Geta wrote: 21 Nov 2021, 15:11 Antipsykotikan förbättrar inte vår fysiska hälsa.
Menar du att den försämrar ytterligare?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag är ett A-barn

Post by Geta »

Ja, min fysiska hälsa är försämrad på grund av att jag gått upp i
vikt av antipsykotikan. Både diabetesen och knäratrosen beror på
det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jag är ett A-barn

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 21 Nov 2021, 16:27 Ja, min fysiska hälsa är försämrad på grund av att jag gått upp i
vikt av antipsykotikan. Både diabetesen och knäratrosen beror på
det.
WORD
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Jag är ett A-barn

Post by Cosmos »

Richard wrote: 22 Sep 2021, 21:42 Jag gillar inte begreppet "bokstavsbarn" eller "bokstavsdiagnos", det är stora skillnader mellan t.ex asperger o ADHD även om det är vanligt att folk har båda två. Jag använder hellre ordet autist, vilket på Flashback används som skällsord (ännu en anledning att undvika Flashback)...

Jag pratade med min mormor om min asperger o hon har läst lite om det. Men hon var lågstadielärarinna o då sa man typ särbarn, MBD o DAMP, vilka nästan har blivit accepterade skällsord numera.
ADHD och Asperger verkar vara sina motsatser men ändå vimlar det av både barn och vuxna som har båda diagnoserna. Jag känner de med typisk ADHD och sedan hade jag en kompis med typisk Asperger. De är olika som natt och dag. Ok, de har inte diagnostiserats utan detta är enligt mina observationer av dem.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21138
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Jag är ett A-barn

Post by MsTibbs »

Jag har as och adhd. Man kan ha vissa symtom och inte andra, av båda, och uppfylla begge. Kvinnor är ofta hyperaktiva i huvudet och inte fysiskt.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Jag är ett A-barn

Post by Cosmos »

När jag började skolan fanns inga diagnoser utan bara begrepp som 'busig', 'odräglig', 'bortskämd', 'blyg', 'svår att få kontakt med' osv. Ordet 'sjuk' fanns inte på kartan för elever med de här etiketterna. Man kallade en spade för spade. Ett stort misstag var att införa enhetsskolan där barn med väldigt olika behov och förutsättningar skulle gå i samma klasser som "normalbegåvade". Det har bidragit till utslagning av elever med speciella behov, språkförbistring som kräver tolkar, våld, stök och rån i klassrummen som är det senaste. Avundsjuka när skillnader börjar synas leder till våld, stölder, stök, skolk. Tjejer som får höra att de är horor och att mamma ska knullas är idag verklighet.

Hela svenska skolan är i sanning sjuk och har bara lett till stora skillnader mellan eleverna som inte kan och orkar till de som har språket, kulturen och lätthet för att lära. Och förstatliga skolan igen!
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag är ett A-barn

Post by Geta »

Kan det inte bero på att man kämpar för att få jämlikhet till varje pris.
Det klasslösa samhället som kommunisterna vill ha.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jag är ett A-barn

Post by Klankedinken »

Jag vill ha överflöd jag.. precis som hercules
Post Reply