Jag är ett A-barn

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 56943
Joined: 10 May 2021, 15:58

Jag är ett A-barn

Post by Nissegossen »

Anna är augustibarn, AIK-anhängare, Arsenalfan och akademiskt sinnad. Till på köpet av adlig avelse. Hon har också ADHD och Asperger Syndrom men innan hon fick de diagnoserna höll hon på att dö
Betalartikel i Expressen https://www.expressen.se/premium/halsa/ ... som-vuxen/

Läs mer på SR https://sverigesradio.se/avsnitt/jag-ar-ett-a-barn och lyssna
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jag är ett A-barn

Post by Richard »

Jag gillar inte begreppet "bokstavsbarn" eller "bokstavsdiagnos", det är stora skillnader mellan t.ex asperger o ADHD även om det är vanligt att folk har båda två. Jag använder hellre ordet autist, vilket på Flashback används som skällsord (ännu en anledning att undvika Flashback)...

Jag pratade med min mormor om min asperger o hon har läst lite om det. Men hon var lågstadielärarinna o då sa man typ särbarn, MBD o DAMP, vilka nästan har blivit accepterade skällsord numera.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Jag är ett A-barn

Post by Cosmos »

Allt har en diagnos numera. Tänker på begreppet särbegåvad för barn som är intelligenta. Även detta är ett problem i skolan så dessa får också anpassade arbetsuppgifter t ex. Det har gått för långt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag är ett A-barn

Post by Geta »

Det verkar som att begåvade barn idag anses som ett problem.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Jag är ett A-barn

Post by Cosmos »

Ja, de flesta måste vara lagom dåliga för att tillfredsställa föräldrarna. Ett intelligent barn är en belastning.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jag är ett A-barn

Post by memphis »

Cosmos wrote: 23 Sep 2021, 17:48 Ja, de flesta måste vara lagom dåliga för att tillfredsställa föräldrarna. Ett intelligent barn är en belastning.
Det undrar jag verkligen om det är sant. Vara lagom dålig för att tillfredsställa föräldrarna. Nu är du nog alltför färgad av din egen uppväxt Cosmos. Tror att de flesta föräldrar uppmuntrar sina barn.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jag är ett A-barn

Post by Klankedinken »

Jag är närmast särbegåvad.. Mitt eegna syskon är lik mig, vi var för jobbiga för våra föräldrar så vi satt bara och spelade datorspel när vi var hemma.. Vi har inte pratat med någon om vad vi känner.. Jag har knappt haft något inre språk.. Skulle säga att min mamma är en dålig förälder, detsamma gäller våra pappor...

Det första psykiatrin bedömde mig som var "oupskattad intellektuell".. Tittar jag på pappas sida där alla fungerar så är alla duktiga akademiker. Det är jag också men jag haft det så dåligt att jag inte fått blomma.. Idag är jag "schizofren"..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jag är ett A-barn

Post by memphis »

Tråkigt att du inte fått blomma ut Klanken. Jag kände att mitt intellekt fick blomma ut när jag läste vid universitetet. Och så vissa droger gör att intellektet vidgas nästan som i små explosioner.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Jag är ett A-barn

Post by amandara »

Jag blev sjuk sent och hann med en hel del innan. Jag hann plocka ihop pusselbitarna av mig själv. Jag var redo att bilda familj, det var det läget. Men baaaam..... psykossjukdom.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jag är ett A-barn

Post by memphis »

Vi pratar mest här om hur psykosen begränsar. Och psykisk sjukdom är mycket begränsningar. Men jag upplever att psykosen även är en expansion. Man får en ny och större värld tycker jag.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Jag är ett A-barn

Post by amandara »

Jo psykos är en helt egen oändlig värld i sig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag är ett A-barn

Post by Geta »

memphis wrote: 27 Sep 2021, 16:27 Vi pratar mest här om hur psykosen begränsar. Och psykisk sjukdom är mycket begränsningar. Men jag upplever att psykosen även är en expansion. Man får en ny och större värld tycker jag.
Det sa min psykoterapeut också. En psykos är en explosion av upplevelser.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply