Vad lägger du pengarna på?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vad lägger du pengarna på?

Post by Fantasio »

Det jag köper är fem matlådor i veckan, det blir 250 kronor. Sedan blir det minst en Coca-Cola om dagen och det blir 22 kronor. Ett och annat sexpack 2,8:or blir det också, det blir 28 kronor. Sedan snus och cigaretter, det blir som mest 68 kronor om dagen. Sedan har jag tyvärr börjat med drickat igen och det blir väl minst 50 kronor om dagen om man slår ut det på hela veckan. Jag försöker att leva snålt så min lilla pension ska räcka. Det är väl nikotinprodukter som jag lägger pengarna på.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37000
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by memphis »

Du lever ett utsvävande liv, Fantasio :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by Richard »

Numera äter jag billigt, innan la jag alla pengar på mat o öl. O alkohol har jag ju också slutat med.

Men cigaretterna är kvar, över ett paket om dagen...

Sist la jag pengarna på lite sällsynta metaller jag samlar på.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37258
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by Geta »

Mat och bostad lägger jag mina pengar på. Liksom tidningar och böcker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37000
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by memphis »

Jag lägger pengarna på lite allt möjligt. Internet och telefon kostar 580kr I månaden ( inklusive själva mobilen). Det är nog min största utgift efter maten och hyran.

Sen brukar jag handla kläder för 200-300kr I månaden.

Medicinerna kostar 215kr I månaden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13298
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by amandara »

Jag lägger pengarna på kläder, Loppan, gymkort, mat och lite öl. Och snus förstås.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by Fantasio »

Ni som betalar månadsvis för era telefoner, blir inte det väldigt dyrt? Min kostade något på 2000 spänn och jag betalade allt på ett bräde. Memphis, tycker du att jag är slösaktig? Jag försöker att hålla i pengarna, men kanske lever jag på stor fot. Jag skulle kunna spara pengar genom att laga min egen mat, men jag har ingen ork till det. Snabbmat äter jag sällan.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37258
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by Geta »

Jag betalar 95 kr per månad för min mobil.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by Fantasio »

Jag köper via nätet ett månadskort. Minns inte vad jag betalar, men jag tar det med minst surf då jag bara har telefonen till att ringa med.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37000
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by memphis »

Jag betalar 110kr i månaden för min mobil. Det gör jag i 2 år. Det blir ca 2600kr för mobilen, vilket jag tyckte var överkomligt med tanke på hur mycket jag använder den. Det gäller bara att se till att inte göra sönder mobilen under dessa 2 år. Jag har ett fodral som lindrar stötar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8261
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by Richard »

Fantasio wrote: 20 Sep 2021, 20:35 Ni som betalar månadsvis för era telefoner, blir inte det väldigt dyrt? Min kostade något på 2000 spänn och jag betalade allt på ett bräde. Memphis, tycker du att jag är slösaktig? Jag försöker att hålla i pengarna, men kanske lever jag på stor fot. Jag skulle kunna spara pengar genom att laga min egen mat, men jag har ingen ork till det. Snabbmat äter jag sällan.
Jag köpte min telefon med 24 månaders bindningstid på avbetalning. Då betalade jag ca 750 kr per månad (både abonnemang o avbetalning). Egentligen ville jag köpa ny telefon nu efter 2 år, vilket jag brukar göra, men nä. Det är onödigt eftersom jag kan lägga de 550 kr på annat, för nu betalar jag 199 kr per månad för abonnemang. O mina tre senaste telefoner fungerar att ringa o filma med. Jag måste lära mig att man inte alltid behöver ha det senaste.

Men nu i helgen tecknade jag ett nytt abonnemang, till min extratelefon (den näst nyaste), eftersom Tre skulle sluta med kontantkort. Men det kostar bara 99 kr i månaden o man får spara oanvänd surf. Se https://www.hallon.se/

EDIT: Om jag blir nöjd med Hallon, kommer jag nog att byta min ordinarie telefon dit också.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad lägger du pengarna på?

Post by Fantasio »

Jag kollade, jag ger också 199 kronor i månaden. Då är det fria samtal o det är ju bra.
Post Reply