Ssri ofta underdoserade

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Ssri ofta underdoserade

Post by Zoidar »

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... rdoserade/

"En ny studie visar att merparten av de patienter som behandlas med SSRI mot depression aldrig når upp till de doser som visats ge bäst antidepressiv effekt"
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36697
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by memphis »

Läkarna är för fega.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4297
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by yrväder »

Ställer mig lite frågande till det jag har
225 mig av Venlafaxin. Nöjd med det, jag tror de håller sig till doser som kapar det ledsna inom dig, får dig att känna lust återigen till ditt liv. Det är väl inte bättre att ta höga doser av SSRI än det är att ta höga doser neuroleptika.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by Zoidar »

Tror Ssri är snällare än antipsykotika.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8207
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by Richard »

Jag har 300 mg Venlafaxin o det funkar bra. Har varit uppe i 375 mg, vilket är maxdos enligt FASS. Men jag har läst i artiklar att det kan ha effekt på vissa med, jag tror det var borderline, i doser om 450-600 mg.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12664
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by zoegas »

Jag var uppe i 300mg Venflaxin. Det blev som insättningsbesvär som aldrig gick över. Jag tar 150 nu.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by Cosmos »

Ska eventuellt byta min kära Paroxetin mot några som heter Cipralex. Enligt Fass har de en väldig massa biverkningar men man brukar ju inte få alla. Illavarslande är att de brukar ge illamåemde och kräkningar. Det fick jag av Efexor, Venlafaxin och trots att de sade att det skulle gå över så gjorde det inte det. Har föe mig att Efexor är ett SNRI så det fungerar lite annorlunda än Cipralex som är SSRI.
Egentligen är allt bara på låtsas.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13202
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by amandara »

Ja venlafaxin är SNRI.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by Cosmos »

Hoppas verkligen jag får byta. Paroxetinet har totalt tappat i effekt på mig efter att ha räddat livet på mig 2006. Det var den bästa medicin jag ditintills hade provat.

SNRI passar inte mig,. Noradrenalinet tillför inget. Läkaren kommer säkert inte att undermedicinera SSRI. Han har verkligen koll.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8207
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by Richard »

Mig hjälpte inte Paroxetin (som gick under namnet Seroxat då) ett dugg. Jag bad specifikt om den medicinen, då jag läst att den skulle verka lite extra mot social fobi. Jag är blyg, men då var det extremt. Ibland klarade jag inte ens av att hämta en pizza på pizzerian...

Men sen utvecklades den sociala fobin mot ren paranoia, o nu kan jag medicinera bort det med Haldol. Men jag är fortfarande naturligt blyg, men att gå ut är ju inga problem numera.

Men man ska inte jämföra dom medicinerna, Paroxetin är i första hand mot depression. Haldol kan man t.o.m få depression av, o ges mot bl.a psykos.

Det var social fobi som jag sökte hjälp för först (plus att jag inte sov bra), o jag läste på om alla mediciner o ville testa alla o tänkte att jag ville ha irreversibla MAO-hämmare på licens, men jag fick testa en selektiv selektiv MAO-hämmare (Aurorix/Moklobemid) i.a.f, men den var också värdelös.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18601
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ssri ofta underdoserade

Post by Krokus »

Richard wrote: 23 Sep 2021, 20:36 men jag fick testa en selektiv selektiv MAO-hämmare (Aurorix/Moklobemid) i.a.f, men den var också värdelös.
I flera år hade jag högsta dosen på Aurorix, hjälpte inget vidare mot depression och ångest. När jag äntligen bytte ut den till SSRI minskade även min paranoia. Däremot hade jag inga fysiska biverkningar.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply