Matlagning

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Idag stekte jag upp den sista falukorven och hade ris till den. Nu är det tomt i kyl och frys. Jag bara måste iväg till affären imorgon. Jag gillar ju att laga mat. Men har så lång startsträcka.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36659
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Det låter bra att du har kommit igång med att laga mat. Vilken
variation på maten som du kan få nu!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Mmm. Det blev enkel mat igår. Imorgon ska jag försöka gå till närmaste butiken, vilket är Hemköp. ICA ligger närmare mötesplatsen. har tänkt koka korv o ha i bröd. Inte så jobbigt. Till nyår funderar jag på att köpa fiskpinnar. Vilekn festmat. ;)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Sedan jag började laga mat igen har jag ännu inte tillagat klassikernas klassiker köttfärssås. Krossade tomater har jag hemma, men ingen köttfärs eller ens pasta. Funderar på att ha i svamp på burk även fast det inte smakar så mycket. Pasta och köttfärssås gillar väl de flesta, skulle jag tro. En förpackning på 500 gram räcker till två måltider till mig. Tips på vad jag kan tillaga mottages gärna.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag ska banne mig göra en Janssons frestelse nästa år. Säger inte när, för jag vill inte lova för mycket. Det går åt tolv medelstora potatisar. Det är så tråkigt att skala dem. Skära skivorna i avlånga bitar (snittar?) och sedan lägga i en smord form tar tid. Tog tid på mig själv en gång och det tog 40 minuter, men då bör skalningen ingått i den tiden. Till det kan jag tänka mig att köra med mikrade köpeköttbullar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

I frysen har jag bara mat för en måltid, fem fiskpinnar. Måste därför snart gå till mataffären och handla på mig lite. Tänker köpa korv i tiopack och ha dem till två måltider. Jag har dem i korvbröd, vilket mättar. Kommer jag ihåg det ska jag köpa bostongurka. Till korvarna har jag annars bara rostad lök hemma, behöver köpa mer chilisås. Det var inte mycket i den flaskan. Det har inte blivit någon mat lagad på snart en vecka, men jag tycker mig ha all rätt att slarva med tanke på min dåliga rygg.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag hade tänkt trotsa farorna och ge mig av till speceristen imorgon. Idag hade varit en utmärkt dag att tillaga något, då jag mest suttit och ugglat eller legat på sängen. Tänkte äta en soppa imorgon.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Att laga egen mat är bra för plånboken och hälsan. Dessutom ger det en saker att göra om dagarna. Handla ingredienser och tillaga dem. Jag klagar ofta på att jag inget ar att göra, då är matlagning en utmärkt sak att lägga tiden på.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36659
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Då slår man flera flugor i en smäll.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Mmm, det stämmer det. Om ryggen inte krånglar mer än den gjort idag så kan jag gå till mataffären efter att jag ätit asiatisk mat nere på stan. Vill förutom kött ha med mig folköl hem, vet inte hur jag ska göra. Jag har inte lagt av att laga mat, jag har bara tagit en paus på några veckor.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag tänkte föreslå för min boenestödjare att vi ska till mataffären imorgon. Känns lite osäkert med tanke på ryggen så han kan stötta mig om så krävs tänker jag. Jag ska köpa kött, kanske kalkon som jag såg sist jag handlade. En limpa blir det också, Skogaholmslimpa eller rostbröd.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22928
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Matlagning

Post by Zoidar »

Jag tog saxen och klippte laxen med grönsaker i mikron.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply