Matlagning

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Det har gått flera månader, oklart hur många, sedan jag sist ägnade mig åt matlagning. Det måste vara den bästa hobbyn man kan ha. Har nu hungerfantasier så det står härliga till. Får se när jag kommer igång i köket igen.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Matlagning

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 26 Nov 2023, 20:52 Det har gått flera månader, oklart hur många, sedan jag sist ägnade mig åt matlagning. Det måste vara den bästa hobbyn man kan ha. Har nu hungerfantasier så det står härliga till. Får se när jag kommer igång i köket igen.
Ett tips är om du letar recept på nätet, modifiera dem, ta bort onödiga ingredienser. De blir fortfarande goda och enklare att tillaga och speciellt enklare att handla ingredienser till.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Bra tips. "Tasteline" finns ju.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Hur svårt kan det vara att steka lite champinjoner och kött? Dagen efter kör man pommes frites i ugnen. Det är nätt och jämt att jag står mig en hel dag på en lunchlåda. Nu kurrar det i magen o jag har matfantasier.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

I julklapp fick jag ett förkläde av mina föräldrar. Då lagade jag något i stort sett varje dag. hade (och har) en sylvass kniv som underlättade i köket. Jag lovar inget, men tror jag kommer igång så smått med matlagning igen. Är väldigt sugen på potatisgratäng. En form med cirka tolv skivade potatisar räcker till tre måltider åt mig. Jag har ju all tid i världen för att svänga ihop något. Billigt och gott med hemlagat.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Ja, god mat att äta måste locka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Äntligen hat jag lagat mat, även fast det var enklast möjliga. Stekte korv o hade korvbröd till. Det gav mersmak.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Matlagning

Post by Inwatto »

Börja enkelt, det är bra! Hoppas det ger mersmak att fortsätta i köket!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36910
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Fantasio,

Du verkar vara uthungrad jämt och saknar mat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Tack, Inwatto och Geta. Jo, uthungrad (?) är jag nog. Ska titta efter kött i kyldisken imorgon, steker det om jag hittar lämpligt kött och köper även champinjoner. Steksmör har jag inget hemma, men det går lika bra med olja. Fast ska köpa en litenförpackning steksmör imorgon. Det är ju kul att laga mat!
Post Reply