Matlagning

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12564
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Matlagning

Post by zoegas »

Du kan inte äta mat som stått flera år. Det smakar för jävligt. Kasta! Köp ny pasta kostar en tjuga.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag har tänkt att köpa olja att steka maten i. I med en liten klick smör också, så man vet att pannan är varm nog, när smöret har smält hade tänkt köra med rapsolja. Vad finns det mer för olja att använda?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

zoegas wrote: 10 Nov 2022, 20:21 Du kan inte äta mat som stått flera år. Det smakar för jävligt. Kasta! Köp ny pasta kostar en tjuga.
He, he. Jag får väl kasta den då.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Matlagning

Post by Zoidar »

Vad gott det är när man är hungrig. Hunger är bästa kryddan, sägs det och det stämmer.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Smörpaketen kommer i två storlekar och jag började med den lilla. Nu kan man inte använda plastpåsar att lägga svampen i. Antar att de har papperspåsar man kan lägga dem i. Imorgon smäller det, då ska jag äntligen komma till skott med matlagningen igen efter många år i träda.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22949
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Matlagning

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 10 Nov 2022, 21:16 Smörpaketen kommer i två storlekar och jag började med den lilla. Nu kan man inte använda plastpåsar att lägga svampen i. Antar att de har papperspåsar man kan lägga dem i. Imorgon smäller det, då ska jag äntligen komma till skott med matlagningen igen efter många år i träda.
Lycka till!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36685
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Jag tror det inte förrän jag ser det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag kan ju inte lägga upp bider här, annars hade jag haft dem som bevis på att jag verkligen lagat mat. Efter korvmåltiderna gör jag egna hamburgare på ett halvkilo nötfärs. Bara att tippa i den i en bytta, salta och peppra och sedan blanda runt den ordentligt. Notera att jag inget ägg har i färsen, den håller ihop ändå. Bara man arbetar runt den ordentligt funkar det utan. Formar till bollar vilka jag lägger på ett skärbräde och plattar till. På burgarna har jag bara rå, gul lök, isbergssallad, en tomatskiva och chilisås. Jalapenos kan man också köpa och lägga på dem. Inte en massa kladd i form av majonnäs eller olika dressingar. Rena och tydliga smaker ska det vara.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36685
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Du har i så många år påstått att du ska börja laga mat. Det måste vara
väldigt många år sedan som du lagade mat. Det går inte att leva på
gamla meriter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Geta wrote: 10 Nov 2022, 21:52 Du har i så många år påstått att du ska börja laga mat. Det måste vara
väldigt många år sedan som du lagade mat. Det går inte att leva på
gamla meriter.
Ja, jösses, det var länge sedan. Jag leker med tanken att göra mina egna köttbullar och ta med mig till min kompis på julafton förresten. En gång skulle min kontaktperson komma hem till mig och hjälpa mig laga en Janssons frestelse. Jag gick upp tidigt, vid sju, skulle jag tro och satte igång. Den stod inne i ugnen när hon kom och ringde på dörren. Hon har återberättat detta för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Äsch då, det blev ingen matlagning idag heller. Men jag köpte korv i alla fall. Kanske blir det av i morgon.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36685
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Ett steg på väg. Du steker nog korven, när du blir hungrig som omväxling
till köttbullarna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply