Matlagning

Moderator: Moderator 1

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Matlagning

Post by zoegas »

Vad kul att du kommit igång! Det är det svåraste.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Matlagning

Post by amandara »

Vad är piri piri?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22930
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Matlagning

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 15 Nov 2022, 21:55 För en gångs skull har jag skrivit en inköpslista. Måste ju ha salt, vitpeppar och svartpeppar i köttfärsen imorgon. Kanske att jag köper piri-piri, vilken finns i glasflaska från Kockens också. Och ett salladshuvud behöver jag. Kanske tomat också.
Kan du lägga upp bilder vore det kul att se din måltid.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18453
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Matlagning

Post by Krokus »

amandara wrote: 16 Nov 2022, 12:33 Vad är piri piri?
En sorts chili.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Matlagning

Post by amandara »

Krokus wrote: 16 Nov 2022, 12:55
amandara wrote: 16 Nov 2022, 12:33 Vad är piri piri?
En sorts chili.
Aha tack. Chili är gott så då ska jag testa piri piri.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 16 Nov 2022, 12:35
Fantasio wrote: 15 Nov 2022, 21:55 För en gångs skull har jag skrivit en inköpslista. Måste ju ha salt, vitpeppar och svartpeppar i köttfärsen imorgon. Kanske att jag köper piri-piri, vilken finns i glasflaska från Kockens också. Och ett salladshuvud behöver jag. Kanske tomat också.
Kan du lägga upp bilder vore det kul att se din måltid.
Jag vet inte hur man lägger upp bilder. Jag tittade på Marcus Aulyai eller vad han nu heter. Han gjorde avancerad dressing till sina hamburgare. Köttet bara kryddade han och rörde runt och formade till bollar. Precis som jag gör, med andra ord.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag finner det roligt att laga mat igen. Gör inga svåra rätter, men inte bara det mest basala som köttfärssås och korv Stroganoff. Imorgon hade jag tänkt steka upp en bit falukorv och ha till pasta med chilisås och rostad lök samt sallad. Enkelt och gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Min matlagning ligger nere just nu. Har sådana problem med ryggen att jag knappt kan gå till mataffären och hem igen. Fasen, jag som var igång. :evil:
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag kan sitta på en bänk strax utanför mataffären, på en en bit på vägen hem och en i Södra promenaden nära mitt hem. Det räcker. Imorgon måste jag komma ihåg att köpa fiskpinnar. Har redan ris och vitlökssås hemma. Passar det med jasminris och kall sås?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

"UGN: Värm ugnen till 220ºC. Lägg de djupfrysta fiskpinnarna i en ugnssäker form eller på plåt med bakplåtspapper. Tillaga i 15-17 minuter."

Jag steker dem i stekpanna. Vill inte använda ugnen så ofta, den tar sådan tid på sig att bli varm. Jag fick en idé, man kan ha kall vitlökssås på sina hamburgare.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Eftersom jag har en krånglande rygg har det inte blivit någon egenlagad mat på ett tag. Men imorgon ska det bli av, även om jag inte går till mataffären. Antingen stekt falukorv eller köttfärssås. Måste komma ihåg att köpa krossade tomater bara. Och så köttfärs, så klart.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag tror jag tar matvarorna jag ska köpa imorgon i ryggsäcken. Låser remmen runt magen, höfterna och travar iväg. Det jag behöver är lite mer kryddor, nötfärs, krossade tomater och tacokrydda i påse. Då får jag två måltider och en tredje när jag tillagar falukorvsbiten jag har kvar i frysen. Jag tycker det är roligt att laga mat även fast det bara är till mig själv. Men på julafton siktar jag på att bjuda kompisen jag ska hem till på mina egengjorda köttbullar. På den gamla goda tiden bjöd jag kompisar på julmat, det var roligt.
Post Reply