Tvångstankar

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Tvångstankar

Post by Fantasio »

Jag vet inte om jag har tvångstankar och om jag har det är det irriterande, men inte hela världen. Jag måste knixa med vänster stortå ett jämnt antal gånger. Två eller fler. Det knäpper till så jag hör det. Sedan vill jag att höger fot ska komma först upp eller ned när jag går i trappor. Jag har kollat och på Spiranmottagningen är det tre trappavsatser (eller vad det heter) till varje våning. Då börjar jag med vänster fot, följt av höger fot två gånger. Irriterande ja. Allvarligt nej.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37099
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tvångstankar

Post by Geta »

Så gör alla i trappor. Det är inget konstigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1780
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Tvångstankar

Post by Inwatto »

De kallade mig tvångsmässig när jag var inlagd en gång. Vet inte var de får det ifrån, för jag har inga Måsten som liknar det du räknar upp, Fantasio. Möjligen är jag tvångig när det gäller mina insulinsprutor. De ligger på olika ställen i lägenheten beroende på hur många injektioner jag tagit den dagen. På så vis har jag Koll så jag inte missar en spruta eller skulle råka ta en dubbelt. Det tycker inte jag är tvång. Det underlättar min kontroll av diabetesen.

Du är lite ofri, Fantasio, kan jag tycka. Kan inte se vad du tjänar på att gå på ett speciellt sätt i trappor. Eller att du skulle slippa något straff för att du gör som du gör. Det låter mer som en vana du lagt dig till med.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tvångstankar

Post by Fantasio »

Okej, Inwatto. Tack för dina ord. Man har ju hört talas om de som inte vill gå på glappet mellan gatstenar eller inte vill gå på brunnslock. Så illa är det inte för mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36853
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tvångstankar

Post by memphis »

Jag är ganska skrockfull. Går inte på brunnslock och lägger aldrig nycklarna på bordet. Till exempel. Har alltid varit skrockfull ända sen jag var barn. För säkerhets skull liksom.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tvångstankar

Post by Klankedinken »

hypokondri
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36853
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tvångstankar

Post by memphis »

Better safe than sorry.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tvångstankar

Post by Fantasio »

Jag fick trippa fram då jag ville att höger fot skulle komma först över skarven av mattan, eller vad det heter på svenska. Detta på mötesplatsen. Alltid höger fot först.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tvångstankar

Post by Fantasio »

Jag måste hinna uppför hela första delen av trappen innan ytterdörren slår igen bakom mig. Gör jag inte det går det illa för mina föräldrar. Jag misslyckades med det en gång idag.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Tvångstankar

Post by Cosmos »

Jag har en del tvångstankar. Är rädd för att kissa eller skita på mig när jag är ute, på bussen, på stan. Så jag ser till att gå på toaletten alltid när jag går ut även om det inte behövs.

Likaså är jag rädd för att ramla i alla möjliga sammanhang. Det är ingen orealistisk tanke eftersom jag har väldigt dålig balans. Men käppen hjälper bra. Rollatorn använder jag bara när jag ska handla mycket, får ont i armarna av den.

Är också skrockfull. Aldrig nycklarna på bordet eller sjunga på morgonen. Tittar bort när jag passerar kyrkogårdar eller ser svarta katter på vägen hem.

Tror någon ska ta sig in i lägenheten på nätterna så jag går och känner på handtaget flera gånger på kvällarna.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17800
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tvångstankar

Post by Fantasio »

Vad jobbigt det måste vara, Cosmos.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23388
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tvångstankar

Post by Zoidar »

Ja, låter besvärligt. :|
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply