Missbrukargenen

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Missbrukargenen

Post by Fantasio »

Jag har fallenhet för missbruk. Jag dricker alldeles för mycket Coca-Cola och har köpt ett sexpack tvåkommaåttor. Jag missbrukade alkohol i många år, men det har jag kommit över. Dessutom röker jag som bara den, inte bra. Jag har tydligen en missbrukargen. Har du?
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12914
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Missbrukargenen

Post by amandara »

Gott och väl att du dragit ner på alkoholen. Jag är en beroendepersonlighet men verkar inte ha missbrukargenen även om jag haft riskbruk av alkohol. Men jag måste inte avstå helt för att inte trilla dit utan kan ta nån öl då och då. Det är jag tacksam för. En kall öl är något särskilt. Jag brukar oxå snus. Jag kan inte uppbåda kraft att sluta men jag har dragit ner styrkan på snuset från siberia 42 mg nikotin per nånting till XR General stark 13 mg nikotin per nånting. Jag tycker ändå det är lite mysigt att snusa. Snusarna ligger så fint förpackade i en cirkel i dosan. Men egentligen skulle jag vilja sluta.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Missbrukargenen

Post by Krokus »

Jag är väldigt glad och tacksam över att jag aldrig riktigt fastnat för något som är starkt beroendeframkallande. Det har varit perioder då jag ofta har tagit Stesolid, men har kunnat sluta.

Numera dricker jag aldrig, men gjorde det ibland förr. Även där, när det gäller alkohol har jag kunnat sluta utan problem.

Däremot tar jag koffeintabletter dagligen, annars somnar jag mitt på dagen. Om jag skulle sluta med koffein är det illamående som väntar. Ibland skulle det vara bra med något starkare än koffein, men som inte ger samma "stress" i hjärnan.

Nikotin är inget för mig, inte heller cannabis. Knark vill jag undvika, har sett på nära håll hur det förstör.

Choklad däremot... Choklad ställer inga dumma frågor, choklad förstår.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Missbrukargenen

Post by Geta »

Krokus,

Är det på grund av din NPF-diagnos som du inte kan hålla dig vaken på dagen?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Missbrukargenen

Post by Koi »

Jag är nykter alkoholist sen 2010.

Snus är min last idag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Missbrukargenen

Post by Krokus »

Geta,

Vet inte. Förut tog jag Abilify på morgonen, och sov i stort sett dagligen 2-4h mitt på dagen, om jag inte tog koffein. För ett år sedan började jag ta Abilify på kvällen istället, men fortsatte med koffein på morgonen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Missbrukargenen

Post by Fantasio »

En gång alkoholist alltid alkoholist resonerar en del. Jag har klippt missbruket för andra gången och har inga problem att hålla mig nykter. Men jag har snart druckit två liter läsk bara på en kväll.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Missbrukargenen

Post by Geta »

Att dricka alkohol togs upp i Fråga Doktorn ikväll.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7838
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Missbrukargenen

Post by wasp »

Geta wrote: 17 May 2021, 21:08 Att dricka alkohol togs upp i Fråga Doktorn ikväll.
Vore något för fyll-Olle att titta på. (En av A-lagarna i Gallerian här i stan).
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Missbrukargenen

Post by Fantasio »

Jag är inne på dagens första Coca-Cola. Den dricker jag snart upp. Försöker att hålla mig till högst två om dagen, men jag har kanske tre kvar i kylskåpet. Jag måste hela tiden ha något att dricka när jag sitter vid datorn.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Missbrukargenen

Post by Krokus »

Dricker du Coca-Cola zero?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Missbrukargenen

Post by Fantasio »

Det stämmer, Krokus. Tycker den smakar bra.
Post Reply