Tråden om oss

Egna dikter och noveller, eller andras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
1Dave
Skandiummedlem
Posts: 4238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Tråden om oss

Post by 1Dave »

Geta wrote: 04 Dec 2023, 12:44 Det är ett friskhetstecken vid schizofreni att ha intressen.
Tacksam för detta intresse, och att det kom åter.
/Dave
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19522
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Tråden om oss

Post by Fantasio »

Min psykiska sjukdom kanske jag var ämnad att få, tänker på dåliga gener i ett tafatt försök att skylla ifrån mig. Men mitt livs största misstag var att aldrig söka vård för bristande initiativförmåga. Att sova är det jag är bäst på. Min intelligens är det inget fel på, det hade varit barmhärtigare av Herren att jag hade fötts med intellektuell funktionsnedsättning. Då skulle jag dels ha något att skylla mina tillkortakommanden på och levt lycklig i min lilla bubbla. I och med min numera avslutade dagliga verksamhet kom jag i kontakt med efterblivna och de var glada för det mesta och hittade på saker att göra. Som man säger: ignorance is bliss.

Jag må ha skrivit det förut, men jag saknar allra minsta tillstymmelse till initiativförmåga. Jag lägger inte två strån i kors för att få till en nödvändig förändring. Istället sitter jag ensam hemma och bara låter livet fara förbi. Jag är en boren ungkarl utan lust och fägring stor eller ens minimal. Kan jag skylla det hela på så kallade negativa symptom, vanligt vid schizofreni? Inte undra på att min favoritmedicin är den som gör att jag i alla fall sover gott. Jag gav upp hoppet om ett normalt liv för många år sedan.
User avatar
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️
Posts: 41641
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om oss

Post by Geta »

Inget ovanligt öde vid schizofreni.
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Karin Boye
User avatar
Zoidar
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 27932
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om oss

Post by Zoidar »

Som ung ville jag bara glida och slippa jobba. I 20 års åldern ville jag bli proffsbodybuilder. Efter en hjärtekross i 20-25 års åldern kom jag in på new age och buddhism. Jag blev också mycket intresserad av fantasy och powermetal, ville bli fantasyförfattare. Snart var målet att jag skulle bli en enlightened guru och skriva en bok om enlightenment. Pang! psykosen slog till efter att ha haft ett förhållande med en shamanistisk kvinna från Peru. Det hela utlöstes av en form av energiöverföring kallad deeksha, som jag tog emot av två deekshagivare som blivit initierade i Indien.

En andra psykos kom ett år senare och därefter var jag djupt förvirrad. Något år senare, 21e juni 2010 mötte jag Jesus och blev jag frälst. Då gav jag upp new age, buddhism och min passion för fantasy och powermetal. Det tappade sin charm helt enkelt och föll naturligt bort. Sedan dess har jag levt med uppgångar och nedgångar, men Jesus är alltid där i allt. Jag har inte längre något mål, ingen direkt passion i livet (utom möjligtvis tron) utan tar dag för dag. Jag vill hitta tillbaka till den mening, glädje och kärlek jag hade som kristen den första tiden. Jag var "förälskad" i Jesus. Om det kan bli så igen det vet jag inte.

My life story (The very short version).
"Allt han har gjort är gott! Han får till och med de döva att höra och de stumma att tala." - Markusevangeliet 7:37
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19522
Joined: 10 May 2021, 18:10

Re: Tråden om oss

Post by Fantasio »

I'd love to hear the long version, Zoidar.
User avatar
Zoidar
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 27932
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om oss

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 10 Jun 2024, 17:44 I'd love to hear the long version, Zoidar.
Det blir en halv uppsats. :lol:
"Allt han har gjort är gott! Han får till och med de döva att höra och de stumma att tala." - Markusevangeliet 7:37
User avatar
1Dave
Skandiummedlem
Posts: 4238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Tråden om oss

Post by 1Dave »

Vart sjukskriven och arbetssökande vid några tillfällen men arbetar igen med ny kraft sen några år. Hoppas kunna/få fortsätta hjälpa nuvarande kund.
/Dave
User avatar
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️
Posts: 41641
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om oss

Post by Geta »

1Dave,

Du är ett exempel på en person med schizofreni som lever ett helt normalt liv. Det sas i Fråga doktorn igår att det finns sådana fall.
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Karin Boye
User avatar
1Dave
Skandiummedlem
Posts: 4238
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Tråden om oss

Post by 1Dave »

Geta wrote: 03 Sep 2024, 13:48 1Dave,

Du är ett exempel på en person med schizofreni som lever ett helt normalt liv. Det sas i Fråga doktorn igår att det finns sådana fall.
Jo det stämmer, lever nog ett rätt normalt liv. Men jag har schizo i bagaget. Men det hänger mycket på relationen till min fru tror jag. Utan henne skulle jag nog inte vart så motiverad
/Dave
Post Reply