Så lugnar jag mig

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 16 Oct 2021, 10:02 Min teori är att ångestmediciner ger mer ångest.
HAHA, som alkohol då..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Så lugnar jag mig

Post by amandara »

Ångestmedicin lindrar ångest det kan vi nog vara överens om. Problemet är att sätta ut dem.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

Man får ångesten av en anledning och om man medicinerar bort den så försvinner lärdomen.. Tror Geta håller med här..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Så lugnar jag mig

Post by Geta »

Problemet är väl om man inte kan härbärgera ångest.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

Geta wrote: 16 Oct 2021, 12:37 Problemet är väl om man inte kan härbärgera ångest.
Min terapeut talade om att sitta med ångesten.. Det är jag riktigt bra på.. Jag sitter ofta med den ena krämpan efter den andra men jag får inte panik. Ju mer man kan utstå destu bättre resultat.. Att sitta med sina känslor är svårt för många!
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Så lugnar jag mig

Post by Richard »

Jag hade ett helvete med ångest, men sen ca 20 år tillbaka har jag knappt haft någon ångest. Fick bra mediciner, men min läkare sa för ett tag sen när jag förnyade dom;
-Ingen läkare skulle sätta in det här idag!

Det är väl mycket värre att gå runt med ångest än att man tvingas ta en tablett om dagen för att man blir beroende? Jag tror samtidigt att jag aldrig kommer att bli av med de 0,5 mg jag har kvar, men är glad att jag gått från 4 mg. Jag behöver en dos benzo dagligen!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 16 Oct 2021, 14:18 Jag hade ett helvete med ångest, men sen ca 20 år tillbaka har jag knappt haft någon ångest. Fick bra mediciner, men min läkare sa för ett tag sen när jag förnyade dom;
-Ingen läkare skulle sätta in det här idag!

Det är väl mycket värre att gå runt med ångest än att man tvingas ta en tablett om dagen för att man blir beroende? Jag tror samtidigt att jag aldrig kommer att bli av med de 0,5 mg jag har kvar, men är glad att jag gått från 4 mg. Jag behöver en dos benzo dagligen!
Arbetet man gör hos psykolog är ju varför man har ångesten.. Vad är det för belastning "DU" har.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Så lugnar jag mig

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 16 Oct 2021, 14:20
Richard wrote: 16 Oct 2021, 14:18 Jag hade ett helvete med ångest, men sen ca 20 år tillbaka har jag knappt haft någon ångest. Fick bra mediciner, men min läkare sa för ett tag sen när jag förnyade dom;
-Ingen läkare skulle sätta in det här idag!

Det är väl mycket värre att gå runt med ångest än att man tvingas ta en tablett om dagen för att man blir beroende? Jag tror samtidigt att jag aldrig kommer att bli av med de 0,5 mg jag har kvar, men är glad att jag gått från 4 mg. Jag behöver en dos benzo dagligen!
Arbetet man gör hos psykolog är ju varför man har ångesten.. Vad är det för belastning "DU" har.
Jo, jag gick ett tag hos en psykolog, o t.o.m en KBT-terapeut, men det gick inte att teraupeuta bort det... Varför jag har ångest vet jag inte.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 16 Oct 2021, 14:24
Klankedinken wrote: 16 Oct 2021, 14:20
Richard wrote: 16 Oct 2021, 14:18 Jag hade ett helvete med ångest, men sen ca 20 år tillbaka har jag knappt haft någon ångest. Fick bra mediciner, men min läkare sa för ett tag sen när jag förnyade dom;
-Ingen läkare skulle sätta in det här idag!

Det är väl mycket värre att gå runt med ångest än att man tvingas ta en tablett om dagen för att man blir beroende? Jag tror samtidigt att jag aldrig kommer att bli av med de 0,5 mg jag har kvar, men är glad att jag gått från 4 mg. Jag behöver en dos benzo dagligen!
Arbetet man gör hos psykolog är ju varför man har ångesten.. Vad är det för belastning "DU" har.
Jo, jag gick ett tag hos en psykolog, o t.o.m en KBT-terapeut, men det gick inte att teraupeuta bort det... Varför jag har ångest vet jag inte.
Det första jag tänker tyvärr, vilket är en fördom är att det är drogerna.. Men när jag tänker efter så tror jag att drogerna är för att lindra ångesten. Sen är du ganska "gränslös" va? Du gör lite som du vill.. Det har du berättat, jag är lite liknande och jag är dessutom ganska känslig för andra människor. Det gör ont i mig ibland bara av att ha varit på affären. Det finns mycket känslor överallt! Känner du igen dig i nått?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Så lugnar jag mig

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 16 Oct 2021, 14:26
Richard wrote: 16 Oct 2021, 14:24
Klankedinken wrote: 16 Oct 2021, 14:20

Arbetet man gör hos psykolog är ju varför man har ångesten.. Vad är det för belastning "DU" har.
Jo, jag gick ett tag hos en psykolog, o t.o.m en KBT-terapeut, men det gick inte att teraupeuta bort det... Varför jag har ångest vet jag inte.
Det första jag tänker tyvärr, vilket är en fördom är att det är drogerna.. Men när jag tänker efter så tror jag att drogerna är för att lindra ångesten. Sen är du ganska "gränslös" va? Du gör lite som du vill.. Det har du berättat, jag är lite liknande och jag är dessutom ganska känslig för andra människor. Det gör ont i mig ibland bara av att ha varit på affären. Det finns mycket känslor överallt! Känner du igen dig i nått?
Min syn på droger är nog att jag ser det som ganska milda saker, o tycker inte att "det gör nått" att man tar sånt, jovisst... Jag kan t.ex skoja med folk o nämna att jag t.ex tog lite kokain i helgen, men dom tycker inte det är roligt...

Men det finns grejer jag kan känna igen mig i som du beskriver.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Så lugnar jag mig

Post by amandara »

Ångest är ett hjärnsymtom. Ett symtom på att hjärnan inte är ok. En stukad fot är en stukad fot, en stukad hjärna är en stukad hjärna. Diabetes är diabetes alkoholism är en sjukdom.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Så lugnar jag mig

Post by memphis »

Tycker att för mig sitter ångesten mera i bröstet än i huvudet. Det sitter liksom i hela kroppen som blir spänd. Men mest i bröstet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply