Så lugnar jag mig

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 16 Oct 2021, 18:22 Ångest är ett hjärnsymtom. Ett symtom på att hjärnan inte är ok. En stukad fot är en stukad fot, en stukad hjärna är en stukad hjärna. Diabetes är diabetes alkoholism är en sjukdom.
Jag tror hjärnans system är friska.. Man har ångest av en anledning.. Vid schizofreni är det för att världen är skrämmande p.g.a allt som försegår!
Ska jag ta det ett steg längre så tänker jag inte sjukt/friskt utan jag tänker tillstånd. Ibland är ångest naturligt men har man tagit droger så påverkar det "tillståndet" i hjärnan och den kan bli värre.. precis som när man dricker alkohol eller tar benzo..

Tipset är att inte mixtra med hjärnan.. Medicin är människans försök att lindra tillstånd (psykiskt).. Jag tänker att medicinsk tvångströja är centralt begrepp vid neuroleptika.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Så lugnar jag mig

Post by amandara »

Tillstånd = balans. I synapserna.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 16 Oct 2021, 18:29 Tillstånd = balans. I synapserna.
Alla har "Tillstånd" men inte alla har sjukdom, därför behöver inte all ångest va sjukdom!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Så lugnar jag mig

Post by amandara »

Jag har aldrig haft dagen efterångest, som många pratat om irl att de har. Jag har hjärnsjukdomsångest
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 16 Oct 2021, 18:38 Jag har aldrig haft dagen efterångest, som många pratat om irl att de har. Jag har hjärnsjukdomsångest
Mig övertygar du inte, problemet med sjukdomsångest är att det inte säkert finns ett bot och är det icke sjukdomsångest får du leva med hur jobbigt det är.. Frågan är om det är okej att ta benzo, dricka alkohol etc för att lindra ångesten oavsett om ångesten är sjuk eller inte!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Så lugnar jag mig

Post by Nobel »

Vill aldrig uppleva sådan ångest som jag hade under akut psykos. 10 mg Stesolid hjälpte inte, så stark var ångesten. Fick sammanlagt 20 mg Stesolid inom loppet av 24 timmar, de sista 10 på psykakuten i Sverige för att lugna ner mig inför ankomsten till avdelningen där jag var inlagd. Sömnbrist och 20 mg Stesolid och 5 mg Olanzapin, och Zopiklon fick mig att bli lagom lullig till när vi kom fram. Och jag somnade nästan direkt efter ankomst. Ångesten var kopplad till tron att människor ville mig illa.

Kan inte föreställa mig hur det måste vara för människor som känner så hela tiden... Tror dock inte att den typen av ångest vi diskuterar här, för den ångesten gjorde mig helt utslagen och gjorde att jag inte fungerade som människa. Skulle inte sitta på viska med den ångesten. Eller det kanske har med vanföreställningarna att göra...? Det är kanske så eran ångest känns?
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Så lugnar jag mig

Post by Krokus »

Krokus wrote: 16 Oct 2021, 06:58 Memphis,

Det gäller att hitta rätt medicin i djungeln. Det kan ta ett tag.
Kan tillägga att för mig har ångest minskat med hjälp av Sertralin. Genom åren har jag testat rätt många antidepressiva och Sertralin var helt klart bäst mot ångest i förebyggande syfte. Får se hur det blir nu när Sertralin byts ut till Fevarin.

Jag tror inte att det är så bra att ta benso dagligen, speciellt inte om det inte behövs.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Så lugnar jag mig

Post by Geta »

Min psykoterapeut sa att jag borde inte ha någon hjärnskada, när jag
klarade skolan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Så lugnar jag mig

Post by Zoidar »

Geta wrote: 16 Oct 2021, 20:30 Min psykoterapeut sa att jag borde inte ha någon hjärnskada, när jag
klarade skolan.
Låter lite som: "Du kunde ju ta dig till psykakuten. Då kan du ju inte va så sjuk att du behöver vård."

Image
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

Man bedömer ångest.. Man vet inte riktigt om det är en sjukdom eller inte som gör att du har mer eller mindre ångest. Man vet att människor har olika mycket ångest och har olika trösklar för när den triggas. Man är alltså olika tålig samt att man är med om olika saker.

Om du är med om något hemskt och du är tålig mot att ångest uppstår så påverkas du inte så mycket av situationen, du går vidare..
Är du känsligare så blir mindre farliga situationer triggande..

Om Amandaras "flashbacks" sedan barndomen är "sjuklig" ångest så är sjuklighet bara sjuklighet när det förstör för en, dvs, när ångesten är användbar kontra oanvändbar..

Det är egentligen det ända man bör hålla koll på..

Ur evolutionärt perspektiv har vi ångest för att den ska va användbar men naturen är brutal på många sätt och de system vi har ärvt ned är inte så snälla alla gånger.. Kan va värt att veta att alla har en känsla av att må dåligt under vissa förutsättningar, det tror jag i alla fall!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12916
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Så lugnar jag mig

Post by amandara »

Jag hade aldrig ångest innan jag blev sjuk I november 1998. Inte över barnvåldtäkten inte över något. Sen jag blev sjuk, är jag mycket känsligare och ångest tränger igenom. Jag har fått en hjärnsjukdom. Hjärnsjukdom är som vilken sjukdom som helst - en samling symtom på något som är fel. Det är inget hokus pokus bara för att det är en sjukdom I just hjärnan. Sen jag fick min hjärnsjukdom är jag mycket känsligare som sagt, och har mycket ångest av och till. Att jag överhuvudtaget har ångest har med att jag har en hjärnsjukdom att göra.

Innan jag blev sjuk har jag alltid kommit ihåg barnvåldtäkten, som ett bildminne som en film. 1999 trängde känslorna igenom, för att min hjärnsjukdom gjorde hjärnans försvarsmekanismer svagare- och PTSD kom fram. Jag har efter det med jämna mellanrum PTSD tfa den händelsen.

För övrigt hade jag en bra barndom.

Innan 1998 november var jag stencool och inte stresskänslig. Jo jag hade prestationsångest. Första gången jag blev sjuk, i depression var när jag var i 17-18 årsåldern. Så min hjärna har varit skör länge. Men jag har varit högpresterande och har tacklat problemen. Har en universitetsutbildning och en hyfsad karriär i mountainbiketävlande. Efter att jag blev sjuk I psykossjukdom november 98 är hjärnan kaputt.

Helt andra spelregler gäller nu sen hjärnan blev kroniskt sjuk. Efter depressionen i 17-18 årsåldern kunde jag återhämta mig, även om det tog ett par år.

Just jag, och många här, har sin största sårbarhet i just hjärnan. För andra är det hjärtsjukdom, diabetes eller whatsoever. När organismen är stressad bryter just den sjukdomen ut, fallerar just det systemet. Jag har tex inte cancer. Eller diabetes. Utan för just mig är hjärnan den svaga länken.

Även att jag haft och har en skör hjärna har jag en fysioterapiutbildning, läst på läkarlinjen och varit 2a i Svenska långloppscuppen i mountainbike. Min hjärna har varit högfungerande periodvis, trots att den varit skör och att jag är sårbar just i hjärnan.

Men sen psykossjukdomen dök upp för 22 år sen är jag allvarligt handikappad. Pga att hjärnan är sjuk. Bryter man ett ben kan man inte gå på benet, innan det är läkt. Min psykossjukdom går i skov men jag är kroniskt handikappad av de nedsättningar som finns i hjärnan.

Jag har dåligt korttids och arbetsminne. Jag har dålig koncentrationsförmåga. Jag har kraftigt sänkt energi och uthållighet. Jag är stresskänslig. Allt har med hjärnan att göra och är symtom på sjukdom och handikapp.

Det jag beskriver ovan är handikapp. När jag är i ett sjukdomsskov kommer så mycket fler symtom, sjukdomssymtom in. Ni känner alla till hur dessa psykossymtom kan se ut.

Jag har varit allvarligt sjuk i 22 år. Det har varit riktigt tufft periodvis. Psykoser är inget att leka med.

Idag har jag en hyfsad funktionsnivå, mot bakgrund av den allvarliga och handikappande sjukdomen. Vi spelar inte efter samma spelregler som fullt friska.

Men med åren har jag lärt av erfarenheter, fått en bra medicinering som funkar och har backup i omgivningen. Jag har ett nätverk som jag tillhör, ger och tar i.

Det är många i samhället som drabbas av psykisk ohälsa. Precis som att alla kan bryta ett ben eller stuka en fot. Hjärnan är en dynamisk struktur och den kan skadas. Exakt vad en stukad hjärna beror på vet jag inte vetenskapligt. Stress spelar in. Anders Hansen har skrivit boken "Depphjärnan", varför vi har så mycket psykisk ohälsa fastän vi har det så bra. Den som är intresserad av området kan läsa den boken. Jag har själv inte läst den.

Jag tänker inte gå in på vad jag tror är orsakerna till psykisk ohälsa, utan konstaterar bara att det är vanligt. Allvsrlig psykisk sjukdom är däremot inte lika vanligt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Så lugnar jag mig

Post by Klankedinken »

bla bla bla typical torus..

:P
Post Reply