Vad är overklighetskänslor?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by amandara »

Jag har en issue med en person. Jag är typ "rädd" för hen. Rädd att bli underkänd. Då känner jag mig som en knav, som en jättestor person med en jätteliten självkänsla.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Mosbrickan »

Får också overklighetslänslor ibland. Men de känns helt omöjliga att beskriva. Glaskupa? Vet inte jag. Man blir liksom utspejsad på något mystiskt vis.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

Det är för mig som att världen går vidare, men att jag inte är riktigt närvarande. Ytterst obehagligt. Försök gärna beskriva, Mosbrickan.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Mosbrickan »

Fantasio wrote: 09 Mar 2022, 21:56 Det är för mig som att världen går vidare, men att jag inte är riktigt närvarande. Ytterst obehagligt. Försök gärna beskriva, Mosbrickan.
Hej Fantasio. Jättesvårt att beskriva, verkligen. Sist jag upplevde det så satt vi tre personer och pratade. Vips så kom känslan att man var där, men samtidigt var man det inte. Se om om man upplevde två parallella universum på samma gång. Ett där man satt med, och ett annat där man inte var med. Kan känna att sinnena förstärks dessa gånger.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8074
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by wasp »

Tycker mina fingrar är tjocka korvar. Känns som det när jag knäpper händerna. Blir så till och från.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Cosmos »

Jag får ofta den typen av känslor när jag är tillsammans med en massa människor och inte har koll på situationen. Obehagligt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

Jag var inne på ICA i ett varuhus, det var fullt med folk. Fick obehagskänslor vid kassan och när jag packade ned varorna. Det är som att jag ser allt genom ett visir. Jag är där, men ändå inte. Det är mycket obehagligt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Geta »

Inget konstigt!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 18 Mar 2022, 21:11 Jag var inne på ICA i ett varuhus, det var fullt med folk. Fick obehagskänslor vid kassan och när jag packade ned varorna. Det är som att jag ser allt genom ett visir. Jag är där, men ändå inte. Det är mycket obehagligt.
Det kallas för derealisation. Det är ångesten som blir för kraftfull. Det är en försvarsmekanism, för du tror undermedvetet att folket runt om vill dig illa. Kan vara så, kanske inte så. Vem vet. Det bästa är djupa, långsamma andetag. Jag har en sån smartwatch som vibrerar när det är dags att andas ut och andas in. Det fungerar mot stressen.

Har du diagnosen post traumatisk stress?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

zoegas wrote: 20 Mar 2022, 17:03
Fantasio wrote: 18 Mar 2022, 21:11 Jag var inne på ICA i ett varuhus, det var fullt med folk. Fick obehagskänslor vid kassan och när jag packade ned varorna. Det är som att jag ser allt genom ett visir. Jag är där, men ändå inte. Det är mycket obehagligt.
Har du diagnosen post traumatisk stress?
Nej, det har jag inte. Men jag har ofta oro i kroppen.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 20 Mar 2022, 17:05
zoegas wrote: 20 Mar 2022, 17:03
Fantasio wrote: 18 Mar 2022, 21:11 Jag var inne på ICA i ett varuhus, det var fullt med folk. Fick obehagskänslor vid kassan och när jag packade ned varorna. Det är som att jag ser allt genom ett visir. Jag är där, men ändå inte. Det är mycket obehagligt.
Har du diagnosen post traumatisk stress?
Nej, det har jag inte. Men jag har ofta oro i kroppen.
Jag tror du har det. Det blev en jävla smäll när du blev sjuk. Du klara inte det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

zoegas wrote: 20 Mar 2022, 17:21
Fantasio wrote: 20 Mar 2022, 17:05
zoegas wrote: 20 Mar 2022, 17:03
Har du diagnosen post traumatisk stress?
Nej, det har jag inte. Men jag har ofta oro i kroppen.
Jag tror du har det. Det blev en jävla smäll när du blev sjuk. Du klara inte det.
Okej. Jag kanske har det. Vad medicinerar man med vid PTSD?
Post Reply