Att bli kär på gamla dar

Om problem med samlevnad och att hitta en partner.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 19 Feb 2022, 18:01 Vi är hursomhelst snedspelade i samhället som psykiatriskt sjuka.
Vet jag inte vad det betyder! Det får du förklara någon gång!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by amandara »

Skicka på en sned passning i hockey och pucken går inte i mål.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by Klankedinken »

Tror dom något annat om oss än vad som verkligen är?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by amandara »

Folk har ingen aning om vad psykos är generellt sett. De kan ju bara tänka på sina mardrömmar. Busenkelt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 19 Feb 2022, 18:18 Folk har ingen aning om vad psykos är generellt sett. De kan ju bara tänka på sina mardrömmar. Busenkelt.
Skulle du säga att en psykiater kan det?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by amandara »

Det finns många psykiatriker. Jag ser inte in i deras hjärnor. Det finns de som betraktar psykiatrisk sjukdom som en moralfråga.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 19 Feb 2022, 18:24 Det finns många psykiatriker. Jag ser inte in i deras hjärnor. Det finns de som betraktar psykiatrisk sjukdom som en moralfråga.
Vet att Geta kan ha det perspektivet ibland.. Själv tror jag läkarna bara kan känna igen psykos men inte uppleva den.. Tror du det finns sådan empati eller föreställer vi bara oss andras känslor?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by amandara »

Klankedinken wrote: 19 Feb 2022, 18:27
amandara wrote: 19 Feb 2022, 18:24 Det finns många psykiatriker. Jag ser inte in i deras hjärnor. Det finns de som betraktar psykiatrisk sjukdom som en moralfråga.
Vet att Geta kan ha det perspektivet ibland.. Själv tror jag läkarna bara kan känna igen psykos men inte uppleva den.. Tror du det finns sådan empati eller föreställer vi bara oss andras känslor?
Var och en har ju erfarenheter av mardrömmar. Empati varierar starkt från person till person, som grundkrav- sen beror det på hur mycket energi personen har. Men säg fullt friska så varierar empatiförmågan. De flesta är väl välvilligt inställda generellt sett men det finns bara en begränsad mängd som man orkar ha riktig empati för. Människan är inte gjord för hundratals tusentals relationer.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by Klankedinken »

jaja.. det är olika,
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by amandara »

Hur många orkar du ha empati för?
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by Klankedinken »

.. 2? 1 åt gången?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Att bli kär på gamla dar

Post by amandara »

Jag har väl 10 kanske. Att jobba i vården som sjukgymnast som jag är utbildad till hade varit tufft. Jag brann för mitt kall och hade nog rett ut det om jag hade jobbat på vårdcentral som jag ville. Slutenvården var inget som funkade för mig, för många och för sjuka människor - en del dog och sånt hade jag svårt att lägga bakom mig. Både lidandet inför döden och att folk dog på löpande band. Nu brinner jag inte längre för att hjälpa människor längre och jag har inte heller något yrke. Med den energi man har räcker det med ett fåtal att engagera sig i.
Post Reply