Nozinan

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Nozinan

Post by Koi »

Vad är utsättningsbesvären på Nozinan?

Har 75 mg. Kommer ej ta den mer.

Fått takykardi och blodtryck som är all over the place.

Hur kommer jag må? Behöver jag trappa ut en tablett i taget?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1771
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Nozinan

Post by Inwatto »

Utsättningsbesvär? Sömnlöshet men inte mycket mer. Illa nog. Vet inte hur man undviker det. Du behöver nog Nozinan för sömnen. Om jag minns rätt har du en massa andra mediciner som kan ge skakningar i händer och fötter. Så, det behöver inte vara Nozinan. Prata med en läkare om att du fått biverkningar du inte kan stå ut med.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nozinan

Post by Nobel »

Skulle gärna vilja hjälpa dig, men tror att det är bättre att du vänder dig till kvalificerad sjukvårdspersonal.

Tror olika mediciner bör trappas ut på olika sätt eftersom att de inte är ekvivalenta.

Men såhär gjorde vi med Olanzapin. 15 mg till 10 till 7.5 till 5 till 2.5 till 0 mg med sänkning varannan vecka, om jag minns rätt. Liknande för Aripiprazol.

Har ingen erfarenhet av Nozinan dock.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Nozinan

Post by Koi »

Pratat med sjuksyrran. Har ej hjälpt mig alls med sömnen. Haft det i 2 veckor. Vaken 02-06 varje natt. Trots sömnhygien. Öppet fönster. Mörkt. Ej hungrig. Ej kissnödig. Kvällsrutiner. Ingen tv. Ingen koffein efter 15. Osv

SOMNAR utan problem. Men vaknar 2 timmar senare och då har H-N kalas och låter mig inte sova vidare. Kan tysta honom med musik. Ibland. Inatt låg jag 2,5 timma i sängen innan jag klev upp. Frustrerad. Somnade vid 05:30-06 nånting. När han lugnade ner sig.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1771
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Nozinan

Post by Inwatto »

Önskar jag kunde hjälpa dig, men har inte haft problem med stökig gäst i huvudet. Hade 25 mg Nozinan ett tag som vid-behovsmedicin (trots att det inte går). De gånger jag tog N, sov jag hela natten. Minns inte att jag behövde trappa ner, men du har ju 75 mg, så det kanske behövs. Proffsen vet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36965
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nozinan

Post by Geta »

Vid en psykos för flera år sedan fick jag Nozinan på sjukhuset.
Jag fick mardrömmar av den.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23273
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Nozinan

Post by Zoidar »

Theralen gav mig mardrömmar
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Nozinan

Post by Fantasio »

Jag hade Nozinan en period, men helt plötsligt tyckte en läkare att den medicinen krockade med en annan medicin, oklart vilken. Jag sov bra på Nozinan.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Nozinan

Post by Cosmos »

Jag har haft Nozinan vid behov många ggr. Den funkar väl så där. Har haft den mestadels för att lindra ångest.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Nozinan

Post by Fantasio »

Jaha, så den kan skrivas ut mot ångest? Men den är väl kraftigt sederande och därmed kanske inte optimal att ta under dagtid.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Nozinan

Post by Koi »

Fantasio wrote: 04 Dec 2021, 19:42 Jaha, så den kan skrivas ut mot ångest? Men den är väl kraftigt sederande och därmed kanske inte optimal att ta under dagtid.
Sov inte. Hade 75 mg.

Haft 125 mg tidigare.

Får bara hjärtklappning och ångest.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8188
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Nozinan

Post by wasp »

Nozinaninjektion i rumpan är ofta akutmedicinering. Vet av egen erfarenhet! Hade extravak och var precis som på fyllan dagen efter!
Post Reply