Psykosen lyser med sin frånvaro

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Fantasio »

Jag har inte haft en fullt utblommad psykos på flera år. Har vårdats på oklara grunder flera gånger de senaste åren, men för psykos var det inte. Jag skulle vilja se mig som återhämtad och tror att jag är det. Att bli tvångsvårdad för lite röster tycker jag är ett rent övergrepp från vårdens sida. När hade du psykos senast? Blev du inlagd?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Koi »

En månad sedan. Var inlagd då. En månad. Kom hem 2 veckor sen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Geta »

Fantasio,

Du måste vara ångestdriven.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
chillstorm
Kiselmedlem
Posts: 7
Joined: 16 May 2021, 11:08

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by chillstorm »

I vintras var senaste gången jag hade psykos. Då hade jag utvecklat en psykos pga polisen inte gjorde något ingripande mot mig i tidigare historik(Lång historia). Det slutade med att jag gick med slägga på Stureplan och slog sönder skyltfönster.

Detta resulterade i två månader på psyket och ÖPT med spruta varannan vecka och drogtest varje vecka. Jag hade ju rökt massa cannabis och tagit kokain den här perioden.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Geta »

Det är sånt här som ger schizofrena och psykotiker dåligt rykte och ökar på stigmat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
chillstorm
Kiselmedlem
Posts: 7
Joined: 16 May 2021, 11:08

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by chillstorm »

Geta wrote: 16 May 2021, 11:28 Det är sånt här som ger schizofrena och psykotiker dåligt rykte och ökar på stigmat.
Ja, men vad skulle jag ha gjort? Jag hade psykos. Är glad att det inte blev värre än så. Nu efter medicinering har jag lärt mig att kontrollera mina tankar.
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Schizofreni »

Ibland lyser döden med sin frånvaro

Eller rättare sagt: frånvaron den bär i sin barm lyser.
Icket bländar
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by wasp »

Geta wrote: 16 May 2021, 11:28 Det är sånt här som ger schizofrena och psykotiker dåligt rykte och ökar på stigmat.
Sant! Vi har det nog besvärligt ändå!!!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Zoidar »

Låter ju bra du är så pass återhämtad Fantasio. Jag hara bara haft två fullt utblommade psykoser. Tror det var 2006 och 2007.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Fantasio »

Visst har jag haft psykos, men minns inte när. Jo, det gör jag visst det. Det var i maj månad 2019 när vården skjutsade upp mig till psyket. Då hade jag inte sovit på fem nätter. Väl på avdelningen förbättrades jag så jag var bara inlagd en månad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Fantasio »

Livet går sin gilla gång med mig. Jag tar mina mediciner, jag sover rätt bra. Jag flörtar inte med psykosen som jag fått höra att jag gjort tidigare. Jag vill vara fortsatt frisk och inte se insidan av en avdelning en gång till.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Psykosen lyser med sin frånvaro

Post by Fantasio »

Jag känner att måendet är på väg åt fel håll. Känner mig helskum i kroppen och väldigt trött. Har högljudda röster som ropar elakheter åt mig. Men är jag ett fall för PIVA? Tror inte det.
Post Reply