Samlar du på något?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Richard wrote: 18 Jan 2023, 05:42
Fantasio wrote: 18 Jan 2023, 00:39 Min syster var i Stockholm och sålde pappas myntsamling. Det blev en slant till henne och mig, men inte så stor.
Var det gamla mynt?

Det samlar jag på. Främst romerska, grekiska, bysantinska, arabiska o ptolemeiska som är runt 2000 år gamla, men även äldre svenska mynt från 1700-talet o tidigare.
Jo, det var gamla mynt. Det som stör mig är att jag vet att jag beställde och sedan köpte en tusenkrona. Den åkte med i samlingen.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samlar du på något?

Post by Richard »

Fantasio wrote: 18 Jan 2023, 20:59
Richard wrote: 18 Jan 2023, 05:42
Fantasio wrote: 18 Jan 2023, 00:39 Min syster var i Stockholm och sålde pappas myntsamling. Det blev en slant till henne och mig, men inte så stor.
Var det gamla mynt?

Det samlar jag på. Främst romerska, grekiska, bysantinska, arabiska o ptolemeiska som är runt 2000 år gamla, men även äldre svenska mynt från 1700-talet o tidigare.
Jo, det var gamla mynt. Det som stör mig är att jag vet att jag beställde och sedan köpte en tusenkrona. Den åkte med i samlingen.
Neeeej!

Säg inte att det såg ut ungefär så här...

Image
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Det kan vara mitt mynt. Jag minns faktiskt inte. Tråkigt är det dock.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samlar du på något?

Post by Richard »

Fantasio wrote: 18 Jan 2023, 21:27 Det kan vara mitt mynt. Jag minns faktiskt inte. Tråkigt är det dock.
Jo, eftersom ovanstående mynt är i nästan rent guld o har ett värde på 3 500 kr idag.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35986
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samlar du på något?

Post by Geta »

Nu har jag diskat mina glass-skedar i plast i många färger som jag
samlat på.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag kommer att lägga ut Nintendosaker på Facebook. Vill inte ta omvägen via ett företag typ Tradera. Jag har kvar de tidigaste Super Power-tidningarna och vill ha furstligt betalt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Hur gör jag om jag säljer något via Facebook? Räcker det med att lämna ut sitt bankkontonummer och hålla utkik efter en insättning? Kan någon stjäla mina pengar om de får tag i mitt bankkontonummer? Swish är uteslutet.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samlar du på något?

Post by Krokus »

Vad är fel på Swish? Du tänker väl inte sälja knark på Facebook. 😆

På Tradera kan man lämna ut bankkontonummer utan problem. Det borde gå på Facebook också. Tyvärr tar det längre tid än Swish.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Okej, tack för svar, Krokus. Jag ska sälja lite Nintendosaker. Reklamblad bland annat. Det finns en marknad för sådant, ser ju annonser på Tradera. Jag frestar med reklambladet för första Zelda, men vill ha en tusenlapp för det. Hutlöst ja, men samlare kan ibland hosta upp rätt summa.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag har flera travar dagstidningar från 80-talet och framåt. Sparade dem när det hände stora saker som olyckan i Tjernobyl. Har även sparat minnesbilaga till prinsessan Diana och Astrid Lindgren. Kul att ha och kanske kolla in TV-tablån.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag såg att Alvglans finns på Facebook. De handlar med serietidningar. Man kanske skulle köpa sig någon gammal Agent X9 därifrån. För över 30 år sedan köpte jag en från 1972 och fick deras katalog med posten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Första Agent X9, en tidning som kom till när Agent och X9 slogs ihop (från 1971) ligger ute med utropspriset en krona. Den har jag i en garderob. Dessutom ligger reklambladet för andra Zelda ute för 999 kronor. Det mer eller mindre gav jag bort till en samlare. Minns inte ens om jag fick betalt. Det betyder att jag kommer att lägga ut reklambladet till första Zelda för 2000 kronor. Man vet aldrig, någon knös kan ju nappa på erbjudandet.
Post Reply