Samlar du på något?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Samlar du på något?

Post by Zoidar »

Skulle vara kul att samla på något. Men vad? Star Wars figurer är en grej, men det är svårare nu för det finns mer repro och man kan bli lurad.

Repro står alltså för reproduction som innebär nyare kopior av gamla figurer. Speciellt lätt är det att bli lurad på vapen och klistermärken på fordon som kan vara ersatta med nya, eller gamla figurer satta i nytillverkade kartonger. Det är en djungel.

Image
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag är så glad att jag fick inspiration till att köpa Tintin-albumen i hårdpärm och ny översättning. Detta av en riktig Tintin-fantast och -samlare. Nu vill jag ha alla Spirou i hårdpärm, men har bara sett ett eller två album av den formen. Däremot andrahandsvalet Gaston finns i hårdpärm om jag inte missminner mig. Serier är kul!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

https://www.bokus.com/bok/9788793564718 ... 2004-2008/
Lite Spirou finns, men bara relativt nyproducerat. Jag vill ha alla albumen, helst de gamla.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag önskar sälja mina informationsblad från Nintendoklubben. Jag har alla i mint condition. Men jag vill ha minst 1100 kronor för dem. Hör av dig om du är intresserad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Ingen som vill köpa första Agent X9 från 1971? Tror min är i near mint-skick. Jag pröjsade 120 eller 150 kronor för den 1985 på ett antikvariat i Stockholm. Jag vill ha över tusen kronor för den.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Det verkar som att Bokus har alla Gaston-album inne till försäljning. De är bra, men inte jättebra om du frågar mig. Om jag kunde förstå varför inte alla Spirou-album säljs.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag undrar jag vad man kan få för Kalle Ankas så kallade guldböcker. Har inte alla i förstautgåva, då det tog några år innan jag uppmärksammades på deras existens och fick beställa de första från bokhandeln. Olästa och inplastade borde man kunna få några hundringar per styck. Tror det finns nitton böcker.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Ska jag sälja något gör jag det via Facebook. Räcker det att uppge sitt kontonummer? Kan någon använda det för att stjäla mina pengar?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samlar du på något?

Post by Richard »

Fantasio wrote: 04 Nov 2022, 15:34 Ska jag sälja något gör jag det via Facebook. Räcker det att uppge sitt kontonummer? Kan någon använda det för att stjäla mina pengar?
Kontonummer ska du nog inte lämna ut. Jag använder alltid kontant eller Swish när jag säljer på t.ex. Facebook.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Richard wrote: 04 Nov 2022, 15:45
Fantasio wrote: 04 Nov 2022, 15:34 Ska jag sälja något gör jag det via Facebook. Räcker det att uppge sitt kontonummer? Kan någon använda det för att stjäla mina pengar?
Kontonummer ska du nog inte lämna ut. Jag använder alltid kontant eller Swish när jag säljer på t.ex. Facebook.
Får du eller skickar du kontanter när du gör dina affärer, Richard?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Samlar du på något?

Post by Zoidar »

Vet inte vad det skulle vara för problem med lämna ut kontonr. Det enda någon kan göra med det är väl sätta in pengar?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag litar på dig, Zoidar. Men måste konferera med min syster först.
Post Reply