SSRI antidepressiva

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Funderar lite på att byta antidepressiv medicin igen. Ska hålla ut tills läkarbesöket i februari. Problemet är att medicinen är dyr och att den inte ingår i högkostnadsskyddet. Nu har jag 100mg Fevarin och är inte nöjd än så länge. Maxdos verkar vara 300mg.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36007
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: SSRI antidepressiva

Post by Geta »

Krokus,

Varför börja med dyr medicin om du har dålig ekonomi?
Det är nog knappt någon skillnad på antidepressiva.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Ja du... bra fråga. Jag visste inte att medicinen var dyr innan jag gick till apoteket för att köpa den. Läkaren informerade inte om det. Hur som helst, får jag nog hålla ut tills februari i och med att min mottagning verkar vara ständigt fullbokad.

Edit:
Nu har jag kontaktat mottagningen om att jag vill byta.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: SSRI antidepressiva

Post by Richard »

Konstigt om Fevarin...

Jag vet vad det är, men det är inte ett förstahandspreparat, men det sägs vara likt de 4 traditionella, alltså Sertralin, Citalopram, Fluoxetin o Paroxetin. Man brukar prova en eller två av dom, eller Mirtazapin. Sen kanske Venlafaxin, Duloxetin eller någon annan. Kombinationen Venlafaxin + Mirtazapin kallas ibland för "California Rocketfuel" p.g.a sin starka effekt. Jag har själv haft den periodvis, men nu har jag bara Venlafaxin.

Testa nått annat om den inte hjälper, så ta nått som går på högkostnadsskyddet. Jag brukar få välja vilka mediciner jag vill ha (jag har 7 st), för läkaren säger att man naturligtvis vet o känner bäst själv. Kanske inte jag skulle få morfin o sånt, men jag bad om t.ex Lyrica, men han verkar inte gilla det nu i efterhand. Men för mig är det en mirakelmedicin! Idag tog jag dubbel dos o trodde inte man kunde må så här bra!

OBS! Ej att rekommendera att ta mer än utskrivet. Normalt tar jag det som står på etiketten. Han säger att jag får ändra lite beroende på hur jag känner, men absolut inte höja Lyrican! Nåja, man får väl testa i.a.f..
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Richard,

Av SSRI är det bara Paroxetin och Cipralex som jag inte har testat ännu. Förhoppningsvis får jag byta till någon av dessa två.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: SSRI antidepressiva

Post by Richard »

Ok, så du har provat Sertralin (Zoloft) o Fluoxetin (Fontex, Prosac), o ja just det escitalopram (Cipralex) är ju en variant av Citalopram (Cipramil). Visst kan det vara att en är unik o funkar bra, men det är trist att behöva prova alla. Venlafaxin (Efexor) har jag för mig att du testat? Duloxetin (Cymbalta) kanske? Den är som Venlafaxin, något svagare. Mirtazapin (Remeron) är ju vanlig också.

Sen har vi Vortioxetin (Brintellix), en kompis hade den o den var väl ok enligt honom. Bupropion (Voxra) är vanligt också. Sen finns det nån "bupr" nånting till. MAO-hämmaren Moklobemid (Aurorix), den hade jag ett tag o funkade, men sämre än min vanliga Venlafaxin.

O så de gamla tricykliska, var jag tvungen att kolla upp vilka som finns kvar; https://www.fass.se/LIF/atcregister?use ... Code=N06AA Klomipramin (Anafranil), Amitriptylin (Saroten) samt Nortriptylin (Sensaval).

Tror vi har nämnt alla nu, Mianserin finns ev kvar också, o är en mildare variant av Mirtazapin.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: SSRI antidepressiva

Post by Richard »

När jag mådde som värst o gick i terapi, så ville jag ha Nardil, en icke-selektiv MAO-hämmare som man kan få på licens. Men då får man absolut inte äta nötter, ost o rödvin.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Dessa har jag tagit:
Aurorix
Sertralin
Citalopram
Fontex
Voxra
Brintellix
Cymbalta
Cymbalta 18 dagar och sedan Sertralin 10 dagar (Sertralin vid pms)
Fevarin

Eftersom jag inte vill väga ett ton vägrar jag Mirtazapin. Venlafaxin har jag inte testat, men eftersom jag lider av pms är SSRI att föredra, enligt gynekologen. Tack Richard! :)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: SSRI antidepressiva

Post by Richard »

Ok, ja, jag vet inte alls hur det påverkar vid PMS...

Du har testat många av de vanliga. De äldre (Anafranil, Saroten, m.fl) ger ju ofta värre biverkningar, så de är nog inte att föredra. Jag hade testat Mirtazapin o hålla riktigt bra koll på vikten.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: SSRI antidepressiva

Post by Cosmos »

Den absolut bästa alla kategorier är Paroxetin (eller Seroxat). När jag fick det 2006 var allt hopp ute om en fungerande antidepp så det var då jag provade mitt sista preparat. Men Paroxetin fungerade klockrent! Aldrig haft en bättre medicin. Men tyvärr tappade den i effekt så därför återvände jag till en gammal medicin som hade varit bra, Saroten. Men nu är jag inte alls övertygad om den är så bra efter att ha haft förvirringstillstånd och sömngång av den. Ramlat har jag också gjort.

Möjligen prövar jag också något som heter Cipralex. Vi får se.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36007
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: SSRI antidepressiva

Post by Geta »

Jag tog Cipralex efter en psykos. Den gav lågt blodtryck, så jag blev yr och kunde trilla.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: SSRI antidepressiva

Post by Klankedinken »

Ledsen att höra att dom inte fungerar..
Något jag läst om är hur stor placebo samt nocebo effekten är på såna här mediciner!
Post Reply