Brottartyper

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Brottartyper

Post by Fantasio »

På PIVA arbetar både män och kvinnor. Flera av männen är rätt storvuxna, inklusive en riktig drummel som bara är där för att få visa sig duktig när han brottar ned patienter. Han är nog den största människa jag sett i verkliga livet. Är det meningen att man ska gå runt och vara rädd för personalen? Fast en manlig skötare är normalbyggd och han och jag pratade fotboll (han spelade själv med viss framgång) och motorcyklar. På vanliga avdelningar har jag inte stött på någon direkt dålig skötare. För att arbeta på PIVA behöver man ett starkt psyke och leva med vetskapen att allt kan hända under ett arbetspass, men det är bara en gång jag sett en patient riktigt arg. Han sopade då ned en tillbringare med vatten i så den gick sönder. Då blev han inlåst i ett rum med fönster, men personalen tejpade upp pappersark för det av någon anledning. Okej att det kan krävas en del muskelstyrka men det rättfärdigar inte ett terrorvälde.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36863
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Brottartyper

Post by Geta »

Nissegossen har påstått att brottartyper anställs med flit inom psykiatrin. Jag har råkat ut för ett par.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Brottartyper

Post by Fantasio »

På "vanliga" avdelningar tycker jag det mest arbetar kvinnor som skötare. En nu pensionerad manlig skötare saknar jag. Han jobbade på psykosenhetens avdelning och vi var på hockey tillsammans, jag och några till. Då var jag inte inlagd. Han hade en avväpnande humor. Han kunde handskas med psykotiska patienter och behöll alltid lugnet.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8148
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Brottartyper

Post by wasp »

Geta wrote: 15 May 2021, 12:17 Nissegossen har påstått att brottartyper anställs med flit inom psykiatrin. Jag har råkat ut för ett par.
Var de våldsamma mot dig???
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Brottartyper

Post by Nobel »

Har haft tur och klarat mig undan brottartyper. Första gången jag blev inlagd så möttes jag av en stor sjuksköterska som försökte göra sig mindre. Han frågade vänligt om jag ville ha en macka. Åt två. Fick mediciner och somnade.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36863
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Brottartyper

Post by Geta »

wasp wrote: 16 May 2021, 12:49
Geta wrote: 15 May 2021, 12:17 Nissegossen har påstått att brottartyper anställs med flit inom psykiatrin. Jag har råkat ut för ett par.
Var de våldsamma mot dig???
Ja, två brottartyper kastade in mig i ett rum och bältade mig. Det var i början av 1980-talet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23174
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Brottartyper

Post by Zoidar »

Tror det är bra att personalen lite större så de kan hanskas med någon som blir våldsam under psykos. För mig var det snarare en trygghet att de kunde brotta ner mig om jag fick för mig något tokigt.

Vi hade en världsmästare i styrkelyft på min avdelning.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36863
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Brottartyper

Post by Geta »

Jag var inte våldsam på avdelningen. Brottartyperna ville bara visa sitt överläge.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Brottartyper

Post by Fantasio »

Jag har aldrig blivit nedbrottad eller bältad, men har haft rumsarrest.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Brottartyper

Post by Richard »

När jag var inlagd så var den biffigaste i personalen även den snällaste. Han var kulstötare o även ordningsvakt. T.ex tröstade han mig när jag fick beskedet att min morfar hade dött. Sen blev han handledare på dåvarande Spiran. Har honom kvar som vän på Facebook i.a.f.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9116
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Brottartyper

Post by Miika »

Har aldrig blivit bältad samt jag har aldrig varit våldsam av mig
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36863
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Brottartyper

Post by Geta »

Jag har inte varit våldsam men har ändå blivit bältad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply