Brottartyper

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Brottartyper

Post by Miika »

Det är ju emot reglerna! Berättade du inte för din läkare vad som hänt?
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Brottartyper

Post by Schizofreni »

Geta wrote: 16 May 2021, 17:54 Jag har inte varit våldsam men har ändå blivit bältad.
Låter lite nuts varför blev du bältad då?
Image
Att bli bältad är inte peanuts
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Brottartyper

Post by Geta »

Jag skvätte ut vattnet i ett glas. Därför blev jag bältad. Glaset gick inte sönder.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Brottartyper

Post by Schizofreni »

Jag tror nog att en del som bältar andra ibland har ett behov av att pröva sin egen medicin.
Om det inte är något fel på medicinen, bör det väl kunna gå bra?

Image
Lite Jingle & Chime i klockspelet! - Tjingeling
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Brottartyper

Post by Fantasio »

Det ska ju inte vara så att man ska behöva gå runt och känna sig rädd för personalen när man är inlagd. Jag föredrar kvinnliga mentalskötare, de har lugnande inverkan på mig. Det finns flera jag blivit betuttad i, men det talar vi tyst om. En äldre kvinna som jobbar på PIVA har jag stort förtroende för. Hon jobbade på psykosenhetens (numera psykossektionen) egna avdelning, 27:an.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Brottartyper

Post by yrväder »

De måste ha haft en väldigt låg tröskel med tanke på att du blev bältad för att ha slängt ut ett glas vatten. Var det på 70 talet!

Var med om nåt liknande 2017, någon kasta ett glas som träffade väggen och skärvor yrde. Fast bältad blev hon inte för det, gick till rummet bara och där lugna hon väl ner.
Gick snabbt när det hände, ångest förklara hon det med i efterhand.

Tycker det är bra att det finns personal som vet hur de ska agera i kritiska situationer.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Brottartyper

Post by Geta »

Det var på 80-talet. Glaset gick inte sönder. Jag kastade det inte ens från mig.
Det var bara vattnet som jag skvätte ut. Det resulterade i en natts bältesläggning
utan extravak eller ringklocka. Dörren var stängd. Rop hade inte hörts.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Brottartyper

Post by yrväder »

Var det en akutavd, PIVA eller en vanlig avdelning, har aldrig varit med om att någon blivit bältad, Och för en ren skitsak, något för IVO om det inte vore preskriberat.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Brottartyper

Post by Geta »

När jag hittades på morgonen fick jag måla av mig på ett stort
uppspänt papper på en vägg. Vet inte hur brottartyperna behandlades
efteråt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Brottartyper

Post by Fantasio »

Fy fanken att bli lämnad ensam utan ens tillsyn när man är bältad. Tänk om du hade fått ligga i flera dagar, Geta. Jag hörde på radion för några år sedan om en manlig patient som jag tror var bältad i cirka 40 timmar. Tror han dog av blodpropp.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Brottartyper

Post by Fantasio »

Jag har aldrig bältats, men de gånger jag kommit upp på fyllan har jag fått stanna på rummet tills jag blåste noll. Jag är rätt lugn av mig som patient, som tur är. Men bjässen på PIVA skrämmer mig. Han verkar elak och ointresserad av sitt jobb. Han sitter mest i ett personalrum och glor. Vilket är tur, för honom vill jag inte ha ute på avdelningen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Brottartyper

Post by Fantasio »

Ingår det en kurs i självförsvar om man är mentalskötare? Lite grepp och sådana saker. Kan behövas.
Post Reply