Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Geta »

Cosmos wrote: 15 Oct 2023, 17:43 Ja, stigmata heter det. Men ordet stigma härstammar därifrån. Att vara utsatt för stigma, stigmatisering, betyder att omgivningen har föreställningar och fördomar mot dig p g a din psykiska sjukdom och bemöter dig som om du vore mindre värd. Man kan även ha sådana föreställningar om sig själv och det kallas då för självstigmatisering.
När jag fick göra Psykos-R som nu är nedlagt, hade de föreställningen om mig att jag var dement eller död. Jag passade inte alls in i frågeformuläret.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23233
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

Hade du varit död hade du nog inte kunnat göra testet. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Richard »

Finns nån diagnos där man tror att man är död, Cotards syndrom; https://sv.wikipedia.org/wiki/Cotards_syndrom
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by wasp »

Geta wrote: 22 Jan 2024, 18:29
Cosmos wrote: 15 Oct 2023, 17:43 Ja, stigmata heter det. Men ordet stigma härstammar därifrån. Att vara utsatt för stigma, stigmatisering, betyder att omgivningen har föreställningar och fördomar mot dig p g a din psykiska sjukdom och bemöter dig som om du vore mindre värd. Man kan även ha sådana föreställningar om sig själv och det kallas då för självstigmatisering.
När jag fick göra Psykos-R som nu är nedlagt, hade de föreställningen om mig att jag var dement eller död. Jag passade inte alls in i frågeformuläret.
Självstigmatisering det har jag upplevt sedan 40 år bakåt i tiden!
Post Reply