Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

Jag mår mycket bättre sedan min höjning från 16mg till 24mg Peratsin. Jag har läst om läkemedlet och maxdosen är 24mg (utom på sjukhus då dosen kan höjas högre). Jag är lite orolig just för jag står på maxdosen, men jag märker inte mer biverkningar på 24mg än på 16mg.

Jag ska be läkaren kolla koncentrationen i blodet på mig och se. På 16mg hade jag faktiskt ganska låg koncentration, så detta kanske är rätt dosering. Det är väl långtidsbiverkningar som oroar mig TD och liknande.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18579
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Krokus »

Skönt att du mår bättre! Tar du Seroquel/Quetiapin till natten fortfarande?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 13 Oct 2021, 15:16 Skönt att du mår bättre! Tar du Seroquel/Quetiapin till natten fortfarande?
Nej jag har slutat med det. Jag sover ok på 24mg Peratsin.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

Min sjuksköterska har ok:at 20mg men jag tar 24mg. Får se vad de säger på tisdag då jag träffar läkaren.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 13 Oct 2021, 16:01 Min sjuksköterska har ok:at 20mg men jag tar 24mg. Får se vad de säger på tisdag då jag träffar läkaren.
Får du någon effekt på hålen du pratade om?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by amandara »

Det kanske är stigma - eller vad det heter? Jesus som dog på korset och fick händer och fötter genomborrade. Det tror jag ju inte men det är kul att leka med tanken. Ett tag, för 20 år sen när jag var troende, kändes det som att händerna var genomborrade. Då tänkte jag på Jesus på korset. Kändes som att jag var korsfäst och fick utstå spott och spe. Det var då jag blev trakasserad och utkastad från min lägenhet, baserat på lögner. De hade fördomar mot psykisk ohälsa, blott och bart. Obehagligt hur som helst.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 13 Oct 2021, 17:20
Får du någon effekt på hålen du pratade om?
Jo det tycker jag, att det blivit bättre.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

amandara wrote: 13 Oct 2021, 17:27 Det kanske är stigma - eller vad det heter? Jesus som dog på korset och fick händer och fötter genomborrade. Det tror jag ju inte men det är kul att leka med tanken. Ett tag, för 20 år sen när jag var troende, kändes det som att händerna var genomborrade. Då tänkte jag på Jesus på korset. Kändes som att jag var korsfäst och fick utstå spott och spe. Det var då jag blev trakasserad och utkastad från min lägenhet, baserat på lögner. De hade fördomar mot psykisk ohälsa, blott och bart. Obehagligt hur som helst.
Nej det är inte stigma. Tvivlar på riktig stigma finns, mer än som fejk.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

Fr.o.m. idag (igår 13e okt) har jag gått ner till 20mg för att följa råd från min sjuksköterska. Förhoppningsvis kommer jag inte må sämre.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Klankedinken »

OK!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13194
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by amandara »

Zoidar wrote: 13 Oct 2021, 22:35
amandara wrote: 13 Oct 2021, 17:27 Det kanske är stigma - eller vad det heter? Jesus som dog på korset och fick händer och fötter genomborrade. Det tror jag ju inte men det är kul att leka med tanken. Ett tag, för 20 år sen när jag var troende, kändes det som att händerna var genomborrade. Då tänkte jag på Jesus på korset. Kändes som att jag var korsfäst och fick utstå spott och spe. Det var då jag blev trakasserad och utkastad från min lägenhet, baserat på lögner. De hade fördomar mot psykisk ohälsa, blott och bart. Obehagligt hur som helst.
Nej det är inte stigma. Tvivlar på riktig stigma finns, mer än som fejk.
Ok. Då är du mindre troende än mig he he. Obs på skoj.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Trilafon/perfenazine/peratsin 24mg

Post by Zoidar »

Stigmata heter det nog.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply